Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2015. január 14., szerda

Olaszrizling Szőlő Natúr Törkölypálinka 2015.



781.

2015/0112


AQUAVINICUM

NATÚR

TÖRKÖLY


 
  Olaszrizling Szőlő
  üvegben érlelve
 
 
 
 
Hát akkor ismét neki vágunk egy munkás hétnek. A reggeli fagy mindenesetre jelzi, hogy télvíz idején járunk. A főzde csarnoka is kihűlt, hogy két napja nem dolgoztam benne, így hát neki vágtam a munkának, mert nálunk még szerencsére volt még mit dolgozni, nem úgy, mint a környékbeli főzdék többségében, amelyek már leálltak megbízás hiányában. A gyümölcsös napok, hetek után most átlovagoltam egy kicsit a törkölyök világába. A dunaszekcsői Duna feletti dombok lankáin termett olaszrizling szőlő édes törkölyét egy volt munkatársamtól kaptam meg, és én erjesztettem meg. Nagyon erős alkohol tartalommal már maga a szőlő és annak bora sem dicsekedhetett, így aztán a törkölyétől sem várhattam túlságosan nagy durranást. Savai is elég jól elfogytak, így elég nehézkesen sikerült erjeszteni, de azért végbement a cukor átalakulása alkohollá. Az elkészült italnak ezúttal is szokás szerint védőszentet kellett keresnem, így hát újfent belekukkantottam a statisztikákba, amelyből több érdekes dolog is kiderült. Például, hogy ezen a napon az előző években kétszer is barackpálinkát készítettem el, de ezentúl, egy alkalommal fehér törkölypálinkát is készítettem, ahogyan most is. A mai italunknak a védőszentje egy corleonei szent lett, Szent Bernát személyében. Corleone úgy-e a maffiás filmekből híresült el, nem is gondolva, hogy e városka szentet adott a világnak nemcsak bűnözőket. Az olaszos szent azért is aktuális lett, hiszen e törköly alapanyagául szolgáló szőlő az olaszrizling szintén onnan származik. Több szinonim neve is közszájon forog, így például Riesling italien blanc, Welschriesling, Rizling Vlassky, Riesling italico, Taljanska grasevina. Ebből már az is következik, hogy nagyon elterjedt, szinte minden borvidéken megtalálható. Elsősorban a német nyelvterületen és hazánkban kedvelik. Nálunk talán ez a borívó emberek alapfajtája, ahogy vörösborban a kékfrankos. Márai Sándor író szerint az "olaszrizling simaságán érzik még a latinos műveltség és szőlőkultúra, Pannónia pallérozottsága. A rizlingben van valamilyen otthonos bizalmasság: az ember úgy issza, mint mikor rokonokkal beszél." Az Olaszrizling előnye, hogy bőven és kiegyenlítetten terem és a legmegbízhatóbb fajták egyike, más fajtákhoz képest kevesebb szakértelemmel is jó eredményt lehet elérni vele, ahogy a törkölyével is, ha pálinkafőzésre szánjuk el magunkat belőle.
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése