Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2011. március 26., szombat

Rigóvári Chardonnay 2010. 2.



Rigóvári Chardonnay
2010.



Pincészetünk ez a fehér bora bronz díjazásba részesült a Bátai borversenyen. Ennek a bornak a szőlőjéből Kiss Endre is készített bort, igaz csupán mintegy harminc palackkal, de azt alaposan kifényesítette, üvegekbe töltötte és a zsűri nagy arannyal díjazta az alkotást, amelyet ugyan én nem kóstoltam, bár kínálták a versenyen, de megillatozni megillatoztam és legalább 50-es 55-ös ként lehetett belőle kiérezni. Minden bizonnyal a zsűri számára bejött ez a termék, mert a díjazásban ezt meg is adta. A mi borunk ezzel szemben maximum 30-35-ös kénnel került a bírálók elé. Jómagam sem értékeltem aranyra ebben az állapotában a borunkat, de a bronzot feltétlenül megérdemelte. Igaz én egy kicsit ezen is megéreztem a derítőszer illatát. Ma azonban mivel eltelt a két a derítés időpontjától neki is álltam és elvégeztem a fejtést. Közben már 10 litert el is vittek belőle Pörbölyre. Ennek okán a fejtéskor 7 liternyi üledék keletkezett a hordóban, amelyet gondosan megszűrve egy külön hordóba helyeztem, mert abból pálinkát fogok készíteni. A visszafejtéskor pontosan 100 liter bor került a tartályba, amelyhez 2,5 dl folyékony ként raktam.


2011. március 25., péntek

Népi hiedelmek XXXIX.


Népi hiedelmek

XXXIX.


Március 25.


Március 25-e Jézus fogantatásának ünnepe. Régi magyar neve, Gyümölcsoltó Boldogasszony, és a hozzá fűződő gazdag hiedelemanyag mutatja, hogy az oltás, szemzés hagyományos napja volt e tájon. A jámbor néphit szerint azért, mert Mária is ezen a napon fogadta méhébe Jézust. Racionális elme nem látja itt az összefüggést, de lelkünk mélyén tudunk róla. Az ünnep magyarázatából fakad az a hiedelem, hogy az az asszony, aki Gyümölcsoltó Boldogasszony napján érintkezik férjével, biztosan teherbe esik. Érdekes azonban, hogy az asszonyok éppen ezzel ellenkezőleg az eddigi termékenység megszűnését hitték elérni, ha férjüket erre az éjszakára a pajtába küldték aludni – minden bizonnyal e nap mágikus ereje rejlik e szokás mögött, amikor az év többi napjához képest könnyű foganni. A népi megfigyelés szerint e napon kezdenek visszajönni a vándormadarak. A mohácsi sokácok, villámlás, égiháború idején kezüket mellükön keresztültéve, anyanyelvükön ezt mondogatják: íme az Úrnak szolgálóleánya, legyen nekem a Te igéd szerint. Az Ige testté lőn és miköztünk lakozék szómisztikájáról János evangélista ünnepénél szólottunk.

A magyar vallásos néphagyományban Gyümölcsoltó Boldogasszony az oltás, szemzés napja. Egy XVI. századi csíziónk szerint az ember ilyenkor Szűz Máriával almát olt.

Egyik pécsi szőlőhegyen áll Bertalan apostol barokk kápolnája. Az oltármenza virággal, gyümölccsel telefestett előzéklapja a baranyai kálvinista templomok (Drávaiványi, Kórós) virágdíszeinek édes testvére, valósággal paraszti remekmű. Közepén medallion-szerűen az Angyali Üdvözlet van odafestve.

Jellemző az ünnep régi kultuszára, hogy a kertészkedő hajlamú Göndöcs Benedek újkigyósi plébános 1869-ben éppen Gyümölcsoltó Boldogasszony napján kétezer nemesített gyümölcsfacsemetét osztott szét hívei között.

Országszerte máig általános szokás, hogy ezen az ünnepen kell oltani, szemezni a fákat, hiszen Szűz Mária is most fogadta méhébe Jézust. A göcseji archaikus néphit szerint amelyik fát ezen a napon oltják be, azt nem szabad letörni vagy levágni, mert vér folyik ki belőle. Aki ilyen fát mégis levágna, megvakul, halála után pedig elkárhozik. Ez ugyanis annyi, mintha embert ölt volna. Még nyesegetni, tisztogatni, elégetni sem szabad. Maguktól kell elkorhadniuk. Hasonlóképpen vélekedik Zagyvarékas népe is: nem szabad kivágni, amíg magától ki nem szárad. Ha mégis kivágják, vér folyik belőle. Ilyen fákról azonban igen jó oltani, mert az új oltáson majd áldás lesz. Bátya délszláv–magyar faluban az ünnepen ügyeskezű emberek szívességből házról házra járnak oltani.*

Székesfehérvár-Felsővároson, a déli Úrangyala-harangszó idején sorra rázzák a gyümölcsfákat, hogy majd bőven teremjenek. Söjtör zalai faluban az ünnepen szemzett rózsafára az olvasót is ráakasztják.* Csíkszentsimon (Sinsimion), Csíkcsicsó (Ciceu), Csíkjenőfalva (Ineu), Ajnád (Nadejdea) székelysége a mostanában oltott gyümölcsfákra igézet ellen piros szalagot köt. Csíkszentmártoniak most, az ünnepen szedik az oltóágakat.

Nemesbükön a szőlő négy sarkában megmetszik a tőkéket, hogy jó termés legyen.

A tápiógyörgyei gazda ezen a napon kimegy a kertbe és a gyümölcsfák törzsét kereszttel jelöli meg.

Szeged népe szerint az ilyenkor szemzett fából nem jó másnak ágat adni, mert ezzel a termést is odaadnák. A kiszomboriak ezen a napon gyümölcsfáikról lemetszett gallyacskákat tüzelnek el. Úgy vélik, hogy ezzel megakadályozzák a termés elférgesedését. A méhészek a röplyukakhoz is állítanak gallyakat, hogy fáikról a méhek majd jól mézeljenek.

Hangonyban szintén szemeznek, fát ültetnek, de még vörösbort is isznak e napon.

Az evangélikus békési szlovákok is különösen foganatosnak tartják az ünnepet az oltásra, szemzésre.

Bazin (Pezinok) szlovák népe e napon szalmakoszorúval övezi a gyümölcsfák törzsét, hogy majd bőven teremjenek. A szőlőkben éjszaka gonoszűző célzattal tüzet gyújtanak.

Csíkmenasági (Armaşeni) hiedelem szerint jó jel, ha Gyümölcsoltókor már nincs hó a vetéseken.

A Csíkszentmártoniak (Sinmartin) úgy tartják, hogy ahány nappal szólal meg ünnep előtt a pacsirta, utána még annyi nappal elhallgat.

Budaörsi, hőgyészi, németbólyi, szólás szerint: zu Maria Verkündigung hommen die Schwalben wiederum. A gazda e napon kitárja az istálló ajtaját. Mintegy meghívja a fecskéket, Isten madarait, hogy házában fészkeljenek, mert öregek hite szerint felérnek egy tűz ellen való biztosítással. Az érkező fecskék arra is intik a gazdát, hogy a tavaszi munkák ideje elérkezett.* Németpróna (Slovenské Pravno) népe is úgy tudja,* hogy ma jönnek meg az énekesmadarak.

A bánáti bolgárok vörösbort isznak és pattogatott kukoricával vendégelik meg egymást, hogy egész éven át egészségesek maradjanak. Az ünnepen ivott vörösborról az a hiedelem, hogy vérré válik az emberben. A pattogatott kukoricával a természetet akarják analógiás varázslattal rügyfakadásra bírni.

A szabadkai bunyevácok Gyümölcsoltó Boldogasszony napján amikor a természet téli álmából ébredezik és a fák ismét éltető nedvvel telnek meg, összejönnek (krvaca), hogy ők is szaporítsák vérüket. Ez vörösborral történik: a gazda végigkínálja vele egész házanépét. A vegyesajkú Kelebián a szokást a többségi magyarok is eltanulták bunyevác szomszédaiktól.

Vörösbort szokott inni Dány magyar népe is.

Ószentiván, mai nevén Tiszaliget faluban az a hiedelem járja, hogy a magzat után sóvárgó asszony ezen a napon érintkezzék urával: megfogan és ő is gyermeket szül. A zalai Nagybakónak népe csak egyetlen gallyat szemez, amelynek mágikus célzata alighanem a gyermekáldás korlátozása.

Az erdélyi románok ünneplése tele van tilalmakkal. A tehenet nem viszik bikához, a mai tojások elzápulnak. Ellenben a jószágokat mind kihajtják a mezőre, a gyümölcsösben tüzet gyújtanak, a fákat pedig megtömjénezik.*

Gyümölcsoltó Boldogasszony napjához monda is fűződik, amely az ünneprontás hiedelemvilágába tartozik.

Nagykanizsa mellett van az előkelő Inkey-család szép barokk, szépen felújított kápolnája. Máig mesélik, hogy az egyik Inkey báró féktelen gőgjében elhatározta, hogy éppen ezen a napon vágatja ki legszebb gyümölcsfáit. Amikor azonban a legelső kivágására sor került, hatalmas sereg hangya bújt elő a tövéből. Rámászott a báróra és rágni kezdte a tagjait. Bezárkózott előlük a szobájába, de hiába. Szenvedéseibe belepusztult, és felravatalozták. Reggelre azonban már csak a csontjai maradtak meg a koporsóban. A család engesztelésül építtette azután a kápolnát.

Bánóc (Banovce) mellett egy szlovák faluban történt,* hogy Gyümölcsoltó Boldogasszony napján, tehát a nagyböjt kellős közepén este egy házban zeneszó mellett vígan táncolt a falubeli fiatalság. Egyszer csak, amint javában táncoltak, megjelent a szobában egy fehér asszony, nyilván Mária, és a zenészektől azt kérdezte: Játszotok? Játszunk – felelték ezek. Az asszony: hát csak játsszatok! Azután a táncolóktól kérdezte: táncoltok? Táncolunk – mondták ezek rá nagy vígan. Nohát csak táncoljatok! E szavak után eltűnt. A muzsikások azóta is játszanak, a táncosok pedig táncolnak, nem tudják végét szakítani. A lábuk már bokán felül elkopott. A szoba falairól már mind lehullott a vakolat a szüntelen dobogástól. A gyertya ég, de soha el nem ég. Az egész szoba csupa korom és füst.

Az ünnep a nagyböjt közepére esvén, a vártnál sokkal kevesebb patrociniummal dicsekedhetik. Ezeknek búcsúját is nyári Mária-ünnepeken tartják.

Időjárásjóslás ehhez a naphoz is kapcsolódott. Gyimes-völgyben úgy hitték, ha ezen a napon rossz idő van, akkor rossz tavasz várható. Az Ipoly menti falvakban a következő regulát ismerik: „Gyümölcsoltó hidege téli hónapnak megölője”. Palicson, Bácsszőlősön, Kispiacon a békákat figyelik. Ha ezen a napon megszólalnak, úgy vélik, még negyven napig hideg lesz.


2011. március 24., csütörtök

Népi hiedelmek XXXVIII.


Népi hiedelmek

XXXVIII.


Március 24.


A tavasz negyedik napja. Ekkor már a kertekben és a szántóföldeken is megélénkül az élet. A szőlőkben és a gyümölcsösökben a metszések vége felé járnak, és megkezdődnek a kötőzések, támrendszerek javításai és a lemosó permetezések. A káposztaültetést a paraszti gazdaságokban e napon végezték. De nemcsak idehaza, hanem határainkon túl is így vélték: Vetni kell a káposztát és a káposztaféléket _ mondják a kertészkedő háziasszonyok Szlavóniában. De vigyázni kell, ha távolabbi földre esik a vető, úgy nézze, hogy ne találkozzék útközben kakassal, mert majd repce nő a káposzta helyett.

Gábriel az Ószövetségben és az Újszövetségben is szerepel. Az Ószövetségben Gábriel angyal magyarázta meg Dániel próféta látomásának értelmét (Dán 8,16-26) és a 70 évről szóló próféciaLukács evangéliuma Gábrielt úgy említi, mint Isten hírvivőjét, küldöttjét. Előbb Zakariás papnak adja hírül Keresztelő Szent János születését, aki nagy tetteket fog végrehajtani (Lk 1,5-20). Itt magáról azt mondja, hogy az Úr színe előtt áll. Ezután Názáretben Máriánál is megjelenik, hogy közölje vele a szeplőtelen fogantatást, Jézus születését és jövendő, messiási hivatását (Lk 1,26-38). Egyes apokrif iratok szerint a Szodomát és GomorátSzent Mihály és RafaelÜdvözlégy ima pedig a Máriához intézett szavaival kezdődik. Egy legenda szerint Szent István álmában is Gábriel arkangyal jelent meg, hogy felajánlja neki a Szent Koronát. Gábriel arkangyal csak 1921-ben került be a hivatalos Római kalendáriumba, ekkor ünnepét március 24-ére tették. 1969-től azonban Szent Mihállyal és Szent Rafaellel együtt szeptember 29-ére tették katolikus ünnepét. Az ortodox egyházakbaniszlám vallás is tiszteli (arab neve Dzsibril), ugyanis hitük szerint ő tárta fel Mohamed prófétánakKoránt, és egyben ő a Szentlélek is. Az ezoterikus tanokban ő az igazság angyala és a Paradicsom őrzőjének a feje.[1] Gabriel arkangyal náluk a remény angyala, aki mindig reményt ad az embereknek, valamint a halak, a rák és a skorpió horoszkópú emberek védőszentje. Ábrázolása mindig valami fensőbbségeset sejtet mindenkivel, amitől (akárcsak Mihály arkangyaltól) a gonosz fél. Hatalmas szárnyakkal ábrázolják, mely a természetfeletti erejét jelképezi. Ő üldözte ki Ádámot és Évát a Paradicsomból. jelentését (Dán 9,21-27). elpusztító angyalok között is ott volt. A későbbi keresztény hagyomány mellett Gábrielt is az arkangyalok közé sorolta. Az november 8-án ünneplik, de megemlékeznek róla március 26-án és július 13-án is. Gábrielt az a


2011. március 23., szerda

Szekszárd Borvidéki Borverseny 2011.


Jelentkezési felhívás - 2011. évi Szekszárdi Borvidéki Borverseny


2011. március 31-én kerül megrendezésre a 2011. évi Szekszárdi Borvidéki Borverseny.


A Borverseny célja: Lehetőséget ad a szakmai fejlődés felmérésére az előző évjárat borainak megismerésére, valamint a különböző évjáratokban előállított borok érésének figyelemmel kísérésére. Fórumot biztosít a bortermelők gazdasági, elméleti és gyakorlati koordinációjához.

Helye: Takler Pince, Szekszárd , Decsi-Szőlőhegy

A verseny szervezője: Hegyközség Szekszárd

A mintagyűjtés helye: Hegyközség Szekszárd, 7100 Szekszárd Táncsics u. 3. alagsorban

ideje: 2011. márc. 24-én 9-17 óráig és márc. 25-én 8-12 óráig

A részvétel feltételei: A versenyen részt vehetnek a Hegyközség Szekszárd, és a Bátaszék Térségi Hegyközség tagjai, akik a bormintából legalább 3 hl borral, meglévő palackos bor esetén legalább 500 palackkal rendelkeznek. A részletes versenyszabályzat megtekinthető a Hegyközség Szekszárd irodájában, valamint a www.szdihkg.mlap.hu honlapon. A borversenyen bírált borok 30%-a részesül érem díjazásban.

A versenyre a hátoldalon található „Nevezési lap” kitöltésével lehet nevezni.

A palackokon fel kell tüntetni:

bor megnevezése,

évjárata,

kategória,

barrique érlelésű-e a tétel.

termelő neve, címe

Nevezési díj:

Palackos tételeknél: 5000,-Ft/minta. Hordós tételeknél: 3000,-Ft/minta

A fizetés módja: a minták leadásakor készpénzben, nyugta ellenében.

Termelőnként nevezhető minta: max. 10 db

Nevezett boronként 3-3 szabvány minőségű boros palack

Ünnepélyes eredményhirdetés:

A Szent György napi Borünnepen 2011. április 30-án.

Az alábbi díjak kerülnek kiosztásra:

- Legjobb palackos vörösbor (csúcszsűri által kiválasztott palackos tétel)

- Legjobb Kadarka (Legmagasabb pontszámú Kadarka. Amennyiben ebben a kategóriában nincs aranyérem, nem kerül kiosztásra.)

- Legjobb Kékfrankos (Legmagasabb pontszámú Kékfrankos. Amennyiben ebben a kategóriában nincs aranyérem, nem kerül kiosztásra.)

- Legjobb Bikavér (Legmagasabb pontszámú Bikavér. Amennyiben ebben a kategóriában nincs aranyérem, nem kerül kiosztásra.)

- Legeredményesebb fiatal borász (35 éves korig)

- Legeredményesebb borászat

- Legeredményesebb kistermelő

- Legjobb hordós bor (legmagasabb pontszámot elért hordós vörösbor)

Egyúttal lehetőség nyílik a minták „Liszt Emlékév - Szekszárd Város Bora” címért való indítására is, amelynek nevezési feltételei:

- csak Forgalombahozatali engedéllyel rendelkező Kadarka, Kékfrankos, Bikavér palackos tételekkel lehet nevezni

- a nevező tagja a Hegyközség Szekszárdnak, vagy a Bátaszék Térségi Hegyközségnek

- minimum 1000 palackos tételszámmal rendelkezik az adott borból

- Szekszárd MJV a győztes tételből 1500,-Ft+Áfa/palack áron vásárol

- „Liszt Emlékév-Szekszárd Város Bora” címért +1 palack mintát kell leadni a borverseny nevezéssel egyidőben (összesen 4 palack)

Szekszárd, 2011. január 18. Heimann Zoltán s.k. elnök


2011. március 22., kedd

Népi hiedelmek XXXVII.



Népi hiedelmek

XXXVII.


Március 22.


Laetáre és Beáta napja, a latin eredetű női név. Jelentése: boldog. Szűz Mária Boldogságos melléknevének a latin megfelelőjéből származik. A népi hiedelem úgy tartja, hogy ma már nem szabad téli munkára fecsérelni az időt. A kerti, a kinti munka fontosabb, sürgősebb, minél hamarabb hozzá kell fogni. Leginkább úgy tartották, hogy a nők számára guzsalyütő nap. Most már végképp fel kell hagyniuk a fonással, szövéssel, itt vannak a tavaszi munkák a nyakukon. Ha nincs is félben maradt kézimunkád, amit letehetnél, ezen a napon azért körülnézhetnél a telet megsínylő cserepes növények között, és elvégezhetnéd a tavaszi átültetéseket, metszést. Innentől kezdve a népi megfigyelés úgy tartja számon, hogy a jó időt visszafordítani sem lehet, mert később, ahogy a mondás tartja – „a márciusi hó akkor sem kívánatos, ha zsákban viszik át a határon!” Száma nincs a Böjtmás havához kötődő szokásoknak, a négyszáz éves csíziós könyv így jellemzi a terminust: „Ha e hónapban mennydörgést hallasz, szeles és bő időt jelent. Amennyi köd van márciusban, annyi zápor lesz az esztendőben, és amennyi hóharmat támad, annyi köd lesz Kisasszony (augusztus) havában. Az időt nyiladoztató Böjtmás hóban született gyermek serény, és minden dolgaiban gyors lesz, istenfélő, nagy igazságszerető, tökéletes, jámbor életű, nyájas, jó erkölcsű és bölcs, minden rendbeli dolgaiban fölötte okos és kedves az emberek között.” A népi hitvilág megkülönböztetett jelentőséget tulajdonított a mezei munkák előkészítésének, mágikus hiedelmek alakították a helyi szokásokat. Göcsejben például kenyérdarabkát kötöttek az eke szarvára, hogy Isten áldását nyerjék a termésre. Nyírségi szokás, hogy az első szántás földjét gyógyításra használták, fájós derekukhoz dörzsölték az emberek, de megkenték vele erősítőként a ló szügyét és az ökör nyakát is.


2011. március 21., hétfő

Népi hiedelmek XXXVI.


Népi hiedelmek

XXXVI.


Március 21.


A latin Benedictusból ered a név, jelentése Áldott. Ő az, aki március 21-én beteljesíti, "megáldja" az általuk képviselt jelképet, a férfiasságot, a napot, a meleg forrását. A férfi princípium védő és nemző aspektusa általa emelkedik egy magasabb, a tudat felett régióba. Neve napja hivatalosan is a tavasz első napja. A bencés rendet alapító Szent Benedek ünnepe. Benedek napján zsírt és fokhagymát szenteltek, amelynek gyógyító erőt tulajdonítottak. A tavasz első hivatalos napja. Ünnepén a Nap erőre kap, diadalútját kezdi el. A tavaszi napéjegyenlőség ideje ez, amikor is egyforma hosszúak a nappalok és az éjszakák. A földek méhében születésre feszül már minden csíramagzat, s a rügyek is pattanni készülődnek; de még várniuk kell, amíg a Nap égi társa a Hold megtelik, erőre kap a fönti bába is, aki világra segíti a Naptól fogant életet.

Majd húsvét hajnalon, amikor halottaiból támad föl az Úr, legyőzve a pusztulást, szinte varázsütésre megújul a határ, a kert, az erdő; zöld-arany színe ragyog föl a mindeneknek, s vele ragyog a rítusát, dolgát tevő ember lelke is.

Napján a gyerekek forogva, ugrálva, hajadon főtt kiabálták: ”Benedek, jönnek a jó melegek!” Benedek, szegedi ajkakon Benedök, Göcsejben Bedenek a tavaszi napéjegyenlőség napja. Erről és az évszakok kezdő napjának többi patrónusairól egy régi imádságoskönyvben ezt a kéziratos verset olvastuk:

Benedicti, Lini nox aequata diei,

Thomas, Baptista dant tibi solstitia

Dat Clemens hyemem,

Dat Petrus ver Cathedratus,

Ostuat Urbanus.

Autumnat Symphorianus.

A tavaszi napéjegyenlőség - ihlette hagyományvilágot az archaikus magyar, sőt európai néptudat azonban mégsem, vagy csak alig kapcsolta Benedek napjához. Sokkal inkább az időpontjában évről évre váltakozó nagyhét, illetőleg húsvét és Szent György ünnepeiben éli át.

Országszerte ismert időjárási regula: Sándor, József, Benedek, zsákkal hozza a meleget. Ezt a Szegeddel határos Tápé népe így magyarázza: a hosszú tél után Szent Péter egy zsákba kötve elküldötte Sándorral a meleget a földre. Ment, mendegélt, de már nagyon elfáradt a meleg súlya alatt. Az országút szélén meglátott egy kocsmát, lerakodott és iddogálni kezdett. Egészen megfeledkezett arról, hogy mi járatban van. Szent Péter már megsokallta a földi embereknek a meleg után való sóvárgását és elküldte Jóskát, hogy Sándort keresse meg. Kereste, kereste, végre megtalálta a kocsmában. A bor mellett azonban ő is elfeledkezett arról, hogy miért küldték. Szent Péter már türelmetlenkedni kezdett és Benedeket küldötte utánuk. Ő is elakadt a kocsmában. Szent Péter csak várta, leste, mikor ér a földre a meleg. Lenézett az égből, de a jámbor vándorokat sehol sem látta. Nagyon megharagudott és Mátyást küldötte a földre, de most már korbácsot is nyomott a kezébe. Mátyás hamarosan rájuk akadt a kocsmában, mert nagyon jó kedvük volt és dalolásuk már messzire elhallatszott. Bement hozzájuk, mire szedték sátorfájukat és siettek a földre a zsák meleggel. Hirtelen nagy meleg lett, minden jég megolvadt.

Másként is: a homokra települt csengődiek szerint Sándor, meg József a szegény ember ellensége. Ilyenkor fújnak a böjti szelek, megbolygatják a rozzant háztetőket.

A benedekhagyma valami régi, Benedek napjához kapcsolódó szentelménynek elnépiesedett maradványa.

Rábagyarmaton a felfúvódott, hasfájós marha népies orvossága a Benedek napján vetett benedekhagyma, amelyet kenyérben adnak be neki.

Göcsejiek szerint Benedek ereszti ki zsákból a szárnyas bogarakat. Göcsejben ez a nap volt a betegek párfogójának ünnepe. Hagymát és zsírt szenteltek ezen a napon. Az ekkor vetett fokhagyma szép és nagy gerezdű lesz. Ezzel a fokhagymával kell a gyermekágyas asszonyt, kereszteletlen csecsemőt megkenni, hogy ne fogja a rontás. Ezzel lehet legjobban elűzni a lidércet a háztól. A hagymát mindenféle gyógyszerként alkalmazzák ezen a napon, de főként hasogatás, görcs, daganat orvosságának tekintették. A vele megkent jószághoz boszorkány, rontás nem férkőzhetett. Tébolyodottnak, megbabonázott embernek a talpát kenték meg vele, és ruhadarabban a nyakára kötötték. Itt mindenképpen a fokhagymát (Allium sativum) kell említenünk. Már az ókor híres orvosa, Dioszkoridész is alkalmazta érelmeszesedés ellen, s azóta bebizonyosodott, hogy ez az „illatos" fűszernövény igen kedvezően hat a vér lipidtartalmára. a szentelt fokhagyma pedig máig is több mágikus, gonoszt távoltartó eljárásban szerepel. Zalaszentbalázson a benedekhagyma szárának főzetét elmezavarról tartják foganatosnak.

A szentelményt a szomszédos Muraköz vendjei is ismerték. A múlt század végén ők is gyökeret, zsírt, veteményeket szenteltettek maguk és jószágaik gyógyítására. E napon a lovakat nem hajtották ki, mert féltették őket a boszorkányoktól.

Az alföldi Tápé öregasszonyai szintén e napon hagymát duggatnak. Ez a benedöki hajma. Bertalan napján kell fölszedni, majd a háztetőre rakják, ahol hét nap éri a meleg napsugár, éjszaka pedig a harmat. Ennek elteltével zacskóba gyűjtik, és szükség esetén tífuszos beteg fejét, hasát mosogatják a főztével.

E hiedelemnek összefüggéseit a rendelkezésünkre álló források alapján nem tudtuk tisztázni. Minthogy két, archaikus hagyományokat bőven őrző tájunkon maradt fönn, nyugodtan föltételezhetjük a középkori eredetet. Egyébként Benedek itt is a betegek pártfogójaként jelenik meg.

Termésfakasztó nap a fűre, termőnap, ültető idő a fokhagymára. Dörgésével szárazságra utaló negyvenes nap.

Topolyán (Bács-Bodrog vm.) a három jeles nap együttes megfigyeléséből vontak le következtetést: ha ezekben a napokban kisüt a nap, akkor hosszú, meleg nyár várható, ha nem, akkor hosszú, lucskos őszre lehet számítani.

2011. március 20., vasárnap

Bátai Borverseny 2011.


Bátaszék Térségi Hegyközség

Bátai Borversenye

2011.


A borversenyen 116 borminta versenyezett, amelyből 7 arany, 19 ezüst és 35 bronzérem született. 6 minta került kizárásra.


A Muth Pálinka és Borpince az alábbi borokkal vett részt a megmérettetésen:


90-es sorszámú minta Szürkebarát 2010. fehér szárazbor

91-es sorszámú minta Fehér Cuvée 2010. fehér szárazbor

92-es sorszámú minta Chardonnay 2010. fehér szárazbor

93-es sorszámú minta Rozé Cuvée 2010. rozé édes bor

94-es sorszámú minta Kékfrankos Rozé 2010. rozé szárazbor

95-ös sorszámú minta Cabernet Rozé 2010. rozé édes bor

Ezek Muthné Katona Mária néven lettek benevezve és a Kékfrankos Rozé 2010.-es, valamint a fehér Chardonnay 2010.-es borok bronzdíjazásban részesültek.

96-os sorszámú minta Királyleányka 2010. fehér szárazbor

97-es sorszámú minta Oportó Rozé 2010. rozé szárazbor

98-as sorszámú minta Merlot Rozé 2010. rozé félédes bor

99-es sorszámú minta Vörös Cuvée 2010. vörös szárazbor

100-es sorszámú minta Merlot Siller 2010. szárazbor

101-es sorszámú minta Bikavér 2010. vörös szárazbor

Ezek Muth József néven lettek benevezve és ezekből a Királyleányka 2010.-es fehér szárazbor bronzdíjazásban részesült.

A bíráló bizottság általános megállapítása a borokkal kapcsolatban az volt, hogy azok ízén bentonitos ízt lehetett érezni. Ennek oka az 5 nappal korábban elvégzett derítés volt, amelyet a borok még nem tudtak kiheverni. A derítés után legalább két hetet kell várni a fejtéssel és a bor csak utána versenyeztethető. A pincészet nem azért készít azonban borokat, hogy azok versenyen szerepeljenek, hanem azért, hogy jó minőségű terméket állítsanak elő. A bírálat a 20 pontos rendszerben zajlott le. Borainkat ezért egy későbbi versenyen fogjuk ismét megmérettetni. A 2011. évi borverseny Champion díjas bora Kiss Endre Chardonnay-a lett, amely a mi pincészetünk Chardonnay-ával azonos szőlőből készült.