Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2012. október 17., szerda

Vadkörte Natúr Vadgyümölcs Pálinka 2012.


221.
 
2012/1017
 
AQUAVINICUM
 
NATÚR
 
VADGYÜMÖLCS
 
 
  Vadkörte
  üvegben érlelve
 
 
 Természetesen nagyon sokat hallottam erről a gyümölcsről egész életemben. Gyermekkoromban, a mesékben tűnt fel időről-időre, majd néhány évvel ezelőtt, amikor a borokkal és pálinkákkal kezdtem el foglalkozni ismét visszatért napjaim köztudatába. Azért nem hétköznapi gyümölcs volt ez ismereteimben, hanem körbe lengte bizonyos misztikum. Igazából sokszor elmentem fája mellett, és még sem tudtam, hogy az, ami. Pedig az. A szeszfőzdében dolgozva naponta láttam, de idén már nem csak a fát láthattam, hanem magát a gyümölcsét is, és ezzel nem csak én voltam így, hanem a környékben élők sem emlékeztek rá mikor volt termés rajta utoljára. Ez a gyümölcs, pedig nem más, mint a vadkörte latinul Pyrus pyraster, a rózsavirágúak rendjébe és a Rosaceae családjába tartozó faj. A vadkörte, népies nevén vackor. Gyümölcsét a kenyérsütés után sütőkemencében aszalták, vagy gabona között érlelték. Télen a lányok a fonáshoz nyálazónak rágcsálták. Káposztasavanyításhoz a vadkörte nélkülözhetetlen volt. Az aszalt gyümölcsök általában ünnepi csemegének vagy böjtös ételnek számítottak. A vackorból kitűnő, orvosságnak számító pálinka is készült. Vitamintartalma igen magas. Az utóbbi években ismét felfedezték az ínyencek maguknak. Gyűjtésekor elsőként apróságát kell legyűrnünk, majd a következő próbatétel a keménysége. Íze borzasztóan fanyar, már-már az élvezhetőség határát súrolja, de az ebből készült pálinka íze jóval könnyedebb. Kísérletezgetés képen ledaráltam, pektin bontóval pépesítettem, majd az erjedés végén kipréseltem a cefréjét, és csupán a borát desztilláltam le. E vadpárlat kóstolgatásakor meg lehet érteni, mit áldoztak be a vadgyümölcsök ízéből, illatából a nemesítők, amikor szárazság-, fagytűrő, rezisztens tulajdonságokat, erényeket nemesítettek ki. Intenzív édeskés – fanyar - vad fűszeres illatok keveregnek, inkább kellemes fanyarsággal a háttérben, igazi, érett, szinte harapható vadkörtével a szájban. Nagyon gyümölcsös, fűszeres, harmonikus, intenzív hosszú ízek, közepes testtel rendelkező, telt, kerek pálinka. Őszintén megvallva magam sem gondoltam, hogy ilyen kuriózum születik belőle, szinte már mesébe illő varázslat várja azt, aki belekóstol. Vadszárnyasok, fehérpecsenyék, fagylaltok, grillezések mellé tökéletesen illik.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése