Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2010. december 3., péntek

Bátai Téli Esperes Körtebor


Bátai Téli Esperes Körtebor



Egy hónappal ezelőtt november 3.-án Lányi Mihályné, Erzsi néni ismét megengedte, hogy körte fájuk alól, és ami még rajta volt leszedjem a körtét. Tavaly is sikerült jó kis pálinkát készítem belőle. Idén azonban elhatároztam, hogy a pálinka mellé még egy kis bort is készítek belőle, hogy ebből is legyen, ha valaki meg szeretné kóstolni. Másnap már a szedés után a gyümölcsöket kiválogattam, szárát eltávolítottam és megmostam alaposan. A sérült részek eltávolítottam, majd következet a darálás. A pálinkának szánt mennyiségből így félre tettem 60 kg-nyit és pektinbontót öntöttem rá, és hagytam 24 órát állni abban, hogy az 5.-én sorra kerülő préselés során jól kiadja magából a levet. Nem is panaszkodhattam, hiszen a présnyi mennyiségből 25 liter mustot sikerült kifacsarnom. A törkölyt, amit a présből kivettem pedig visszahelyeztem a pálinka cefrébe, hogy ott a többivel együtt megforrhasson. A következő napon 6.-án hozzá tettem a fajta élesztőt és a tápsót és a forrás, ha nem is hevesen, de beindult. 10.-én 7 liter mustot fellangyosítottam és 3 kg répacukrot tettem hozzá, hogy a 12,5 must azért egy ideig eltartható legyen. A forrás nem gyorsult be és nem is lett intenzívebb, de egy hónapig folyamatosan tartott is. Most amikor elérkezett a forrás ahhoz a pontjához, hogy már alig volt észrevehető, levettem az aljáról. A körtebor még kicsit zavaros, de érezhetően borízű, zamatos aromává forrt össze, egy kicsit talán ez is édesebb lett a megszokott boroknál, de nem annyira, hogy az zavaró legyen. A fejtés során nem sok alja lett a bornak, de azért így is öntöttem hozzá némi almabort, hogy egy kicsit ízvilágban érdekesebbé tegye. Így aztán 27 liternyi körtebor nedű keletkezett, amelyet egy ballonba fejtettem, hogy ott tovább tisztuljon, és ha ez nem történik meg magától, illetve a gravitáció hatására akkor be kell avatkoznom majd derítőszerekkel. Mindezek ellenére úgy gondolom, hogy ez a gyümölcsbor is kiválóan illeszkedik az eddigi italokhoz, aromáját és ízét tekintve pedig az egyik legkarakteresebb ital válik belőle.
A kultúrtörténet leghíresebb körtefája minden bizonnyal az Alvilágban áll és a tantaloszi kínok egyik fontos eszköze. Tantaloszt ugyanis az istenek ellen elkövetett vétkei miatt az Alvilágba küldték, ahol örökös éhség és szomjúság gyötri. Hiába nyúl azonban a feje fölött csüngő étvágygerjesztő körték után, a fa ágai mindig visszahúzódnak, így nem tudja csillapítani az éhségét. Remélem, hogy ez az ital, hasonló hiányt fog okozni azok számára, akik nem kóstolhatják meg.

Jó egészséget a fogyasztásához!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése