Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2010. december 28., kedd

Rigóvári Merlót 2010.


Rigóvári Merlót

2010.

Száraz vörösbor



Tizenkettedik állomás

A halál



A fa felemelkedik ég és föld közé. Az égen viharfelhők gyülekeznek, a szél süvítve nyargal végig a Koponyák-hegyén, villámok szaggatják szét az égbolt köpenyét. Elsötétül minden nem tudni nappal van-e, vagy éjszaka. Ez a tizenkettedik állomás. Éli, éli lama szabaktáni. Én uram, én uram miért hagytál el engemet? Kiáltás, majd halál és megrepedő templomkárpit, hitet tevő százados, vihar az Örök Város felett. Kiszabadulnak a szellemek. Bolyongó árnyak, kilobbanó szikrák. Átérezhetetlen. Mintha minden reménytelenné válna s mégsem. A tanítványok bénán, az anya összeomolva. Megnyílik az ég. Nincs szavam. Eláll minden szavunk, minden sóhajtásunk. Kérjük-e bor utunkon Szent János apostolt a borászok és borok védőszentjét, hogy utunkon áldásos védelme legyen rajtunk, hogy amit elfogyasztunk az ne kárunkra, hanem épülésünkre és egészségünkre váljék!

A 2009-es évben önálló vörösbort nem készítettem ebből a fajta szőlőből csupán sillert és rozét, ellenben a tavalyi bikavér boromhoz jelentős mennyiséget raktam. Idén is Szabó komám szőlőjéből kaptam ezt a fajta szőlőt, amelyet én szüreteltem le szeptember 25.-én. A szüret során ügyeltem arra, hogy a legszebb, a legegészségesebb és legérettebbnek tűnő fürtöket szedjem le, mivel nem volt megkötés, hogy mindent le kell szednem. Ennek ellenére, hogy válogattam a fürtöket nem sikerült 16-os must foknál jobb eredményt produkálnom, de legalább a lé mennyiség úgy tűnt meg van benne. A bogyózást követően azonnal gyenge kénnel kezeltem a mustot, majd alaposan betakartam és vártam, hogy beinduljon a forrás. Tizenkét óra elteltével hozzáraktam a fajtaélesztőt és a tápsót, hogy a forrás megfelelő intenzitású legyen. Másnap aztán megkezdtem a törköly négy óránkénti csőmiszőlését. Előtte és utána is légmentesen fóliával volt a törköly letakarva, hogy lehetőleg minél kevesebb ideig találkozzon a levegővel. A bort duplasztásos eljárással készítettem, mert egyharmad levét leettem rozénak és sillernek. Így a kádon a megszokottnál lényegesen több bogyó erjedt kevesebb lében. A törköly forrása 24 óra elteltével megindult a 26 C fokos törkölyben. A következő napon, amikor már jól forrt a törköly cukorral feljavítottam a mustját, hogy az eltartható és élvezhető legyen. A törkölyben 5 %-nyi bíborkadarkát is raktam meg pár kilogramm otellót. A forrás két hétig igen intenzíven fojt le. Október 19-én tíz napos pihentetés után kezdtem meg a törköly kipréselését. A színlevet és a gyenge préslevet egybe raktam és rögtön közepes kénnel meg is fejtettem. Két hét múlva a bor ellenőrzésekor kellemes tapasztalatokban részesültem. A színanyaga bíborvörös, de nem túl vastag, aromákban és íz anyagokban mégis gazdag, 12,5 % alkohol tartalmú bor fogadott. Száraz, kiváló minőségű, extraktjaiban igen tartalmas bor várható belőle, amely már mostanra is szépen letisztult.

Így a vége felé közeledve mindennek ez a bor, lehetne akár vér is színében. Bizony ott tartunk már, hogy, aki eddig kitartott és most még ebből is fogyaszt, delejes állapotba kerülhet. A mámor már tetőfokára hág, az elzsibbadt végtagok jól jelzik, hogy merre tart a borút. Már csupán három állomás van hátra és befejeződnek minden megpróbáltatásaink. A csúcsok azonban még csak most következnek. Menjünk hát neki, mert kell a pohár másnak is! – mondta egy régi kedves ismerősöm, ezzel biztatva mindenkit a borfogyasztás kultúrájának elsajátításához.

Jó egészséget minden borhoz!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése