Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2011. január 16., vasárnap

Rigóvári Királyleányka 2009.


Rigóvári Királyleányka

2009.

Száraz fehér bor



Első állomás

Az ítélet



El-Omarija a mohamedán iskola. Itt állt a Második Szentély idején a Templom-hegy északi oldalát biztosító római Antonius-erőd. Itt volt a római helytartóság, a Praetorium. Pontius Pilatus római helytartó Jézus elfogatásakor Jeruzsálemben tartózkodott, s mint a legmagasabb rangú személyhez, hozzá vitték Jézust. A mai iskola épületén nyoma sincs az egykori erődnek. Ám a hagyomány szerint az udvar legmagasabb pontja az a hely, ahol Pilátus megkérdezte Jézust: „Te vagy a zsidók királya?” Amire Jézus: „Te mondod.” (Máté 27: 11.)

A Rend és a Szabadság védelmében,
Törvény és Birodalom érdekében,
A Cézár és a Jehova nevében:
Az ítélet kimondva fejére.
Íme az Ember
Indul a Koponyák Hegyére.
Kétezer éve:
A Rend és a Szabadság védelmében,
Törvény és Birodalom érdekében,
A Cézár és a Jehova nevében
Mindennap új-új pálca töretik.
Íme az Ember, a nyomorult Ember
Ítéltetik és öletik.

Halljátok-e az ezredeken át
Az el nem múló ítélet szavát?

Hol hangzik el? ki szövegezi meg?
Mindegy, testvérek, az ítélet egy,
Mert egy az Ok és az Értelem
Egyik neve Igazság, a másik Kegyelem.
Minden halál és minden szenvedés
Egy úton jár és egy irányba néz:
Vérhullás nélkül nincs engesztelés.

Kérjük-e bor utunkon Szent János apostolt a borászok és borok védőszentjét, hogy utunkon áldásos védelme legyen rajtunk, hogy amit elfogyasztunk az ne kárunkra, hanem épülésünkre és egészségünkre váljék!

Az első komoly próbálkozásom a direkt borkészítésre. Mivel is kezdhetné az ember, ha nem egy igazi Hungarikummal, az Erdélyből származó Királyleányka szőlővel. Bátán, nagy területen telepítették egykor a szövetkezeti időkben, és azóta is kiválóan terem, és jobbnál jobb borokat készítenek belőle. Jó magam is nagy területen dolgozom rajta, tehát a kezdettől a végéig szemmel tudom kísérni fejlődését a kipattanó rügytől, a pohárba csorduló borig. Szeptember 15.-én kaptam lehetőséget a főnökeimtől, mint egy megelőlegezett prémium gyanánt szedhettem ebből a szőlőből bornak. Főnökasszonyom útmutatásai szerint kezdtem is el a bor elkészítését. Bogyózásra került a gyümölcs és az első bemérés alapján 18-as mustfokot mutatott. 12 órát hagytam ázni a bogyón, majd leszedtem a színlevet és ki is préseltem a törkölyt. A cukor hozzáadását 24 óra elteltével hajtottam végre, amikor a forrás már beindult a fahordókban. Ekkor még oxidatív módon készítettem a bort, teljesen hagyományosan, még fajta élesztőt sem tettem hozzá. A forrás mindezek ellenére rendben és intenzíven lezajlott a fahordókban, a miután lezárásra is kerültek. Az első fejtést hat hétre ejtettem meg közepes kénnel, de már ekkor látszott, hogy nem akar rendesen letisztulni, kicsit fátyolos volt a színe. A második fejtést egy hónapos pihentetés után határoztam el szintén közepes kénnel. A bor ízével ekkor sem volt gond, de letisztulni tökéletesen ekkor sem akart. Elvittem a bátai borversenyre februárban, de éppen opálossága miatt nem kaptam rá semmit. Ekkor a derítés következett áprilisban, amely már meghozta az eddig elmaradt eredményt. Így a dombóvári borversenyre már magammal vittem és egy bronzérmet sikerült is nyernem vele. Ennek ellenére harmadszor is megfejtettem a bort a nyár folyamán, majd szeptemberben be is palackoztam azt némi szénsavas kezelés íz és színstabilizáló szerek segítségével. Alkohol tartalma a palackozás előtt 16-st mutatott, amely alapján a legerősebb boromnak számít, ami egy királyleányka esetében elég meglepő, de aki iszik belőle, az rögtön megérzi, hogy igen ütős.

Jó egészséget minden borhoz!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése