Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2012. június 29., péntek

Meggy cefre készítése


Meggy cefre készítése


Előző írásomban a meggyre, mint gyümölcsre kívántam rávilágítani, illetve annak élettani hatásaira, amelyből ki is derül, hogy milyen fontos gyümölcsünk ez, és mégis kicsit mostohán kezeljük csupán azért, mert kicsit savanykás. Nem is sejtve, hogy közben ez a savanykásság a leglényegesebb tulajdonsága. A meggy igen értékes gyümölcsünk, fontos üdítő és likőripari ízesítő és színezőanyag. Nem is beszélve arról, hogy a konzervipar mellett, az otthoni felhasználása is igen jelentős. Éppen ezért pálinka gyártására csak kis mennyiségben áll ez az anyag, rendelkezésre. Karaktere, íze, zamata azonban összetéveszthetetlen jegyeket mutat. Feldolgozása a cseresznyéhez hasonlóan történik. Szesz kihozatala csupán 5%. A cefre készítésekor fontos, hogy a gyümölcs szártalanítva és magtalanítva legyen, mert ezt cefre hibának tartják. Ennek ellenére vannak olyan nézetek, amelyek ezt nem teljes mértékben követik. A magban található anyagok a legújabb kutatások szerint hatékony szert képeznek a rák elleni megelőzésben. A mag íz jelenléte a párlatban, ha az nem túlzó még akár kellemes is lehet. Régi gyakorlat az is, hogy a meggy cefrébe nincsen szükség semmiféle adalékanyagra. Én azonban úgy gondolom, hogy ez nem így van, és igazából szakítva a régi, hagyományos módszerekkel, egy új út kipróbálására gondoltam. Évek óta tervezgettem, hogy párlatot készítek belőle, de érési ideje általában más munkákkal esett egybe, és mivel igen kézimunka igényes valahogy sohasem jutottam el a megvalósításhoz, csak nagyon minimális mennyiségben. Most azonban egy közeli felvásárlónál egy komolyabb mennyiség ragadt be, és az felajánlotta nekem. Nem haboztam elfogadni a lehetőséget. A sok mázsa gyümölcs egyszerre teherautón érkezett pincészetembe. Abban mindenképpen egyetértek a régi iskola képviselőivel, hogy ezt a fajta gyümölcsöt gyorsan kell feldolgozni, tudniillik a meggy nem után érő és gyorsan erjedésnek indul a levegővel érintkezve, és főleg meleg hatására. A szállítmány 24 órán belül hordókba került még pedig úgy, hogy a mag teljes mennyisége benne maradt a cefrébe. Természetesen a gyümölcsöt egy pisztolyfúró segítségével, amelybe egy keverőszárat helyeztem alaposan megtörtem anélkül, hogy a magokat megsértettem volna. A sűrű massza, amely keletkezett ezután 20%-ban hígításra került desztillált vízzel. A következő fontos mozzanat a pektinbontás elvégzése enzim segítségével. Alapvetően valóban nem feltétlenül van szükség erre a műveletre, de a célunk az 5 % -nyi alkohol kihozatal elérése, valamint az illat és aromaanyagok lehető legnagyobb részének a kinyerése. A cefrés hordók lezárása légmenetesen történt, azokon kotyogókat helyeztem el, hogy a felszabaduló gázok szabadon eltávozhassanak a vízen keresztül. A cefre belsejében lévő hőmérséklet ellenőrzése is fontos. Az erjedés szinte azonnal, spontán beindult. Ennek ellenére csupán másnap raktam bele a tartályokba a fajtaélesztőt, valamint a tápsókat. Különösen fontos ezen a ponton kihangsúlyozni, hogy a meggy cefre a legjobban felhabzó cefrék közé tartózik, éppen ezért a tartályok feltöltésének határát toljuk lejjebb. A klasszikus értékhatárokat lejjebb kell tolni, mert bizony egy éjszaka küzdöttem a tartályok habosodásával. Az irányított erjesztés jól bevált, annyira, hogy az intenzív erjedés szakasza hat napig tartott. Ebben az időszakban naponta két alkalommal a cefre keverésével visszajutattam a cefrekalapot a cefrébe. Az intenzív erjedés végén a cefre keverését megszüntettem, és plusz fóliával lezártam annak a felszínét. Az erjedés tízedik napján a cefréből eltávolítottam a magokat, majd további tíz napra légmentesen lezártam a felszínét mielőtt desztillálásra került volna a sor. A meggy cefre igen csak hajlamos az illósódásra ezért fontos, hogy a cefrénket a lehető legjobban távol tartsuk az oxigéntől.



A meggypálinka érzékszervi tulajdonságait maga az Európai Unió is elfogadta, amely a következőképpen hangzik:
Tükrösen tiszta, színtelen, kellemes meggy ízű és illatú; jellegében fellelhető a gyümölcs citrusossága és a magjellegből adódó marcipánosság.
Emellett még a kémiai és fizikai tulajdonságokat meghatározta:
Alkohol tartalom: legalább 40 % V/V;
Metilalkohol tartalom: max. 1 000 g/hl abs. alk.;
Illóanyag tartalom: min. 200 g/hl abs. alk.;
Hidrogén - cianid tartalom: legfeljebb 7 g/hl abs. alk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése