Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2011. március 4., péntek

Pálinka törzslap

Lapszám:

Az Úr Szolgálóleánya Pálinka

Azonosítószám:

36.

2011/0226

A párlat tulajdonosa:

Készítésének ideje:

A párlat készítője:

Muthné Katona Mária

2011. február 26.

MUTH PÁLINKA ÉS BORPINCE

AQUAVINICUM

ÁGYAS

VEGYES PÁLINKA

BOGYÓZOTT VÖRÖS BIKAVÉR TÖRKÖLY

FEKETE ÁFONYA ÁGYON

Érlelési alkoholtartalma:

50%

Palackozás időpontja:

Induló készlet:

Palackozási alkoholtartalma:

2011.05.26.

2,3 liter

45%

Hónap:

0,04 l.

0,05 l.

0,2 l.

0,3 l.

0,5 l.

Június

Július

Augusztus

Szeptember

Október

November

December

Január

Február

Március

Április

Május

Megjegyzések:

2011. március 3., csütörtök

Bor törzslap

Lapszám:

Hagymási Vörös Cuvée

Azonosítószám:

01.

2008/1018

A bor tulajdonosa:

Készítésének ideje:

A bor készítője:

Muth József

2008. október 18.

MUTH PÁLINKA ÉS BORPINCE

VINORICUM

VÖRÖS

HÁZASÍTÁSÚ BOR

KÉKFRANKOS-CABERNET FRANC

MŰANYAG HORDÓBAN ÉRLELVE

Szüretelési mustfoka:

19,5%

Palackozás időpontja:

Induló készlet:

Palackozási alkoholtartalma:

2009.06.12.

48 liter

13%

Hónap:

0,3 l.

0,5 l.

0,75 l.

1,0 l.

5,0 l.

Június

Július

Augusztus

Szeptember

Október

November

December

Január

Február

Március

Április

Május

Megjegyzések:

2010. november 22.-én a Rigóvári pincébe kiszállítva 11 db 0,75 l-es palack.

2011. március 2., szerda

Népi hiedelmek XXIII.



Népi hiedelmek

XXIII.


Március 2.


Szimplicius szent pápa (468–483) napjához kalendáriumi ihletésű regula fűződik: a baranyai Máriakéménd német gazdái jelképesen most metszik meg (Simplschneiden) a szőlejük négy sarkában lévő tőkéket, hogy majd bőséges szüretjük legyen. A szokás tudomásunk szerint hazánkban ezen a napon máshol nem ismeretes.


2011. március 1., kedd

Népi hiedelmek XXII.


Népi hiedelmek

XXII.


Böjtmás hava


Március - Böjtmás hava
Tavaszelő - Kikelet hava - Bölénytor (Fák) hava

Az elnevezés a latin Martius hónapnévből ered. Annyit tesz: Mars (isten) hava. Rómában az ősidőkben az év kezdő hónapja volt, megfelelően a mediterráneumban elterjedt tavaszi - napéjegyenlőségi - évkezdési szokásnak. Az ősi Róma a tavasz-újévet március Idusán, holdtöltekor ünnepelte. Március 14-én kergették ki a városból az elmúlt évet jelképező, agg Mamurius Veturiust (vö. "télkiverés", "télkihordás"), és másnap köszöntötték az év megújulásának istennőjét, Perenna "anyát".

Mars hadisten emléke már rég kiveszett a március hó fogalmából, de a tél elmúlásának, a tavasz megszületésének ünnepét még mindig a március fogalmához kapcsolta az emberiség, s ennek megfelelő babonás szokásokat fejlesztett ki márciusban. Így március 15-én, a hírneves „március Idusán” ülték meg Itáliában az Anna Perenna ünnepét, aki eredetileg valószínűleg valamilyen holdistennő lehetett, s ünnepe az örökké kihunyó, majd újra feltámadó éjjeli istennőt dicsőítette. Ebből formálódott ki az Esztendő vénasszonyának ünnepsége, akit március 15-én ünnepélyesen elégettek (nálunk is megvan a nyoma az úgynevezett kiszehordás szokásában), s az olaszok még ma is elégetnek (bruciar la vecchia = elégetni a vén banyát). Innen aztán persze már csak egy lépés volt, hogy az Anna Perennában egyáltalán valamilyen éjjeli démont, vén boszorkányt lássanak, akit el kell égetni. Következésképpen aztán március 15-e egyáltalán a boszorkányok nagy napja lett, akik ezen a napon kötözött seprűnyélen lovagolnak fel a magas hegyekre (Blocksberg), hogy ott megüljék a „boszorkányszombatjukat”. Így lett március tizenötödike általában a nyugtalanságok böknapjává.

A földművesek számára a március már a tavaszi munka kezdete. Megkezdődik a munka a szántóföldön, a gyümölcsösben, szőlőben. Az asszonyok is vetik a borsót, a répát, zöldséget, a palántáknak való magot, dugdossák a hagymát. A korai krumpli, bab is földbe kerül. Egyszóval vége a téli szobai munkának, a szövésnek, fonásnak, és a kézimunkázásnak. A hónap első szerdáján sok helyen a méhészek is kiengedik a méheket, és a jószágokat is kihajtják a legelőre.

Márciusban benépesültek a hegyoldalak. Megkezdődött a szőlők nyitása, aztán a metszés, karóigazítás. A diófák alsó ágairól a nyitnikék erősen biztatták a gazdákat, hogy „nyit-ni-kék… nyit-ni-kék”. De a gazdák ezt a madarak nélkül is tudják. A napsütötte lejtőkön javában csattogott a kapa, s fokozatosan kézbe kerültek a metszőollók is. A metszést, aki csak teheti, maga végzi el. A metszés a legkényesebb munka a szőlőben. Mert nem mindegy az, hogy rövid vagy hosszú csapra vágják vissza a vesszőket. Van olyan fajta, ahol az alsó szem terméketlen, s van olyan, ahol még a sárszemekből is fürtök fakadnak. A juhfark rövidcsapra metszve is bőtermő, a leánykát viszont ajánlatos hosszú csapra, vagy szálvesszőre metszeni. A szőlőjét mindenki maga ismeri. Csak a gazda tudja, hogy melyik vágóban milyen szőlője van, hol mivel pótolta a hiányokat. Az öregebb birtokosok mégis kiadják a metszést, mert egyedül már nem győzik.

A hónap közepe tája a régiek számára a vetés ideje volt. Újholdig még a föld felé tartanak az energiák. Ideális időszak ez a vetésre. Ez az időszak alkalmas arra, hogy elvessék az első magokat és majdan jó legyen a termés, mert közeledik a napéjegyenlőség, az erők kiegyenlítettsége pedig jó a harmonikus növekedés megalapozásához, ami a nyári-őszi bőséges termés-betakarítás alapja. „ Ki mint vet, úgy arat”, szól a régi bölcsesség, legyünk tudatában mi is tetteink következményeink – annak, hogy amit teszünk, annak eredményeivel találkoznunk kell. Aki rosszat cselekszik, annak a sorsa visszavág, és viszont …

Népi megfigyelések:
- március, ha nedves, gazdának nem kedvez
- valamennyi köd vagyon márciusban, annyi zápor lészen az esztendőben
- ha Böjtmás hava száraz, Szent György hava nedves
- fú és havaz, úgy lesz tavasz
- ha márciusban ugrándoznak, láncra perdülnek a bárányok, áprilisban újra akolba rekednek
- tavaszbúza ravaszbúza
- ha dörög Benedek, akkor 40 napi szárazságra számíthatsz

Népi mondóka
Gergely-napi szél
Szent György napig él.
József kezessége
Jó év kedvessége.
Fehér Nagycsütörtök
Indán sül meg a tök.
Márciusi por fűnek jó,
Neki fáj márciusi hó.

Mit jövendöl a 100 éves naptár?
Amilyen időjárás van március 9. körül, olyan marad egész hónapban. Ha január meleg volt, március hideg. Száraz március szép májust jövendöl. Éjnapegyenkori szélvészek termékeny esztendőre mutatnak. Ha a harangok messze hallatszanak, nagy eső következik. Sűrű köd égiháborút hoz. Úgy tartották a régiségben, hogy „ Szent József után, ha pörölyvassal ütögetik a földbe a füvet, akkor is előbújik.”

Sokhelyütt József engedi ki a méhrajokat. ” Atya, Fiú, Szentlélők Isten nevibe, induljatok, rakodjatok, minden mézet behordjatok!”

A böjt végefelé azt énekelték a gyerekek, hogy „Fecskét látok, szeplőt hányok!” – s valóban meg is érkeznek a fecskék.

Március 20-án a Kos jegyébe lép a Nap, ez nem csak a Tavasz kezdetét jelzi – élettanilag az ebben az időben gerjedő tavaszi szél elfújja a hideg, víz energiákat, és melegebb tűz erőket mozgósít.

A Nap kiteljesedése fele útjához érkezik az évkörben, a fél pedig egész akar lenni … A természet egyesülni vágyó erői kibomlanak – nem véletlen, hogy a természetben zajló erőkkel párhuzamosan az ősi tavaszi „ napéjegyeni” ünnep – a termékenység ünnepe is.

21-e a „ tavaszi napéjegyenlőség” napja, amikor a nappal és az éjszaka hossza, kiegyenlítődik. A fény, a világosság, a Nap ereje most küzd a sötétség erőivel, hogy eldőljön a küzdelem.

A kelő Nap épp Keleten jelenik meg, ez az év reggele, egykor talán az év kezdete is lehetet. Gyújtsunk e napon gyertyát, hogy a világosságot kiterjesszük és átlássuk: a Nap járásához igazodó életünkben mit jelent a megújulás. Ez a nap egyben a február elején kezdett negyvennapos böjt végét is jelenti. Gyümölcsoltó Boldogasszony napja – „Boldogasszony” a Napot és Holdat egyaránt tisztelő magyarok nőistensége volt, akkora hatalommal és befolyással a magyarok hitében, hogy átvette a kereszténység is, és Máriával azonosították. Ez alkalmat adott arra, hogy alakjában ősi tartalmak éljenek tovább. E nap a fák szemzése, a „gyümölcsoltás” napja, amikor teremtő módon termővé teszik a gyümölcsfákat.

A hónap vége felé kiteljesedik a tavaszi vetési időszak. De ettől az időszaktól kezdve érdemes bármit elindítani, például szervezést, alkotást, olyan kezdeményezést, amely több hónapon keresztül tart, mert mostantól megjelennek a támogató erők.

A Virágvasárnapot megelőző hetet régen „ virághétnek” nevezték és – az analogiás névmágia alapján – ezt az időszakot tartották a legalkalmasabbnak, hogy elvessék a virágmagvakat.

Itt az alkalom, hogy mi is felvirágoztassuk környezetünket, virágba borítsuk kertünket s egyben színekkel töltsük meg életünket, hiszen „ Ki a virágot szereti, rossz ember nem lehet.”

Keressük meg azt is, mit plántáljunk el életünkben, hogy a virág-világ összefüggésében világunkat megelégedettség, öröm hassa át.

A zöldségeskertben – a hangsúly a palántanevelésen, a hajtatáson és a korai vetésen van. Mind a palántanevelésnél, mind a hajtatásnál ilyenkor a legkényesebb teendő a hőszabályozás és a szellőztetés.

A szabadföldben már beindul az élet, ha a talajhőmérséklet megengedi megkezdhetjük a kerti munkákat. A zöldség alá négyzetméterenként kb. 5kg érett komposztot szórjunk.

A gyökérzöldségek vetésével kezdhetjük a márciusi tennivalókat. Ebben a hónapban már időszerű a korai burgonya ültetése is.

Itt szeretném megemlíteni, hogy zöldségtermesztésünk egyik hibája a szegényes választék. Ez vonatkozik a fajokra, a változatokra és még inkább a fajtákra. Messze el vagyunk maradva a lehetőségektől. Igaz, az utóbbi pár évben észlelhető némi fellendülés, de … A hazai fogyasztóközönség legnagyobb része nem ismeri az őshonos zöldségféléket és a különleges zöldség-, illetve fűszernövényeket, így nem is érzi a hiányukat, megelégszik, hogy az alapvető zöldségnövényeket be tudja szerezni, és nem gondol arra, hogy a gazdagabb választék egészségünk megőrzéséhez és végső fokon a hosszabb élethez vezethet. Pedig a kiskertek művelőinek van lehetőségük arra, hogy megismerjék az elfelejtett és az újabb zöldségféléket.

A teljesség igénye nélkül következzék itt egy-két ritkán termesztett zöldségfaj:

- kezdem azokkal, amelyeket az elfelejtett zöldségnövények közzé lehet sorolni – articsóka, cikóriasaláta, endiviasaláta, csicsóka, kerti laboda, fekete gyökér, tarlórépa, zamatos turbolya, stb.

- újabb keletű zöldségnövények – kerti zsázsa, mángold, fodros kel, gumós édeskömény, rukkola, stb.

A gyümölcsösben – folyamatosan vizsgáljuk a tárolt gyümölcsöket, és távolítsuk el a romlásnak indult példányokat, hogy ne fertőzzék meg a többi egészséges gyümölcsöt. A száraz tárlóhelyiségbe, lapos edényekbe tegyünk vizet, így növelve a levegő páratartalmát, hogy csökkentsük a gyümölcsök kiszikkadását, ráncosodását.

Márciusban a gyümölcstermesztőknek két igen fontos teendője van:

- egyik az ültetés

A legtöbb gyümölcstermő növénynél az őszi ültetést tartják jobbnak, de ha ősszel valami miatt nem történt meg, igyekezzünk azt minél előbb pótolni. Egyes fajok koratavasszal igen korán beindulnak, mindenképpen a rügyek megduzzadása előtt ültessünk.

- a másik a metszés

A gyümölcsfák életében nagyjából három szakaszt szokás megkülönböztetni:

- fiatal (még nem termő, vagy alig termő),

- teljestermő (élete teljében lévő) és végül úgynevezett

- hanyatlási időszakot.

A gyümölcstermesztőnek arra kell törekednie, hogy a fája

- minél előbb elérje a teljes termőkort,

- minél később következzék be a hanyatlási időszak, és végül,

- ha a gyümölcsfa elérte a hanyatlási időszakot, addig, amíg nem késő,

kellő beavatkozással újra termésre sarkalja fáját.

A metszésnél ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fény nélkül nincs termés.


2011. február 28., hétfő

Február havi készlet



Muth Pálinka és Borpince

2011. évi

Február havi leltárja




Pálinka készlet csökkenés:


Fehér Bikavér Törkölypálinka – 1,5 liter

Beszterceiszilva-bikavér törkölypálinka barricolt – 1,5 liter

Viaszszilva-cserszegi fűszeres törkölypálinka eperfa– 1,0 liter

Cseresznyeszilva natúr pálinka – 1,0 liter

Cseresznyeszilva ágyas pálinka – 0,5 liter

Őszibarack natúr pálinka – 1,5 liter

Őszibarack eperhordós pálinka – 1,5 liter

Alma natúr pálinka – 0,2 liter

Királyleányka törköly eperfa – 2,2 liter

Vilmoskörte-bikavér natúr – 2,0 liter

Vilmoskörte-bikavér eperfa – 0,5 liter

Vilmoskörte-bikavér körte – 1,5 liter

Sárgabarack Pálinka – 0,5 liter

Vörös Bikavér Törköly natúr – 2,0 liter

Fehér Ágyas Eper Pálinka – 1,0 liter

Piros Ágyas Eper Pálinka 2,0 liter

Összesen: 20,4 liter




Bor készlet csökkenés:


Merlot Rozé 2009 – 0,00 liter

Királyleányka Fehér 2009 – 0,75 liter.

Bikavér Vörös 2009 – 23,25 liter.

Szürkebarát Rozé 2009 – 1,5 liter.

Szürkebarát Fehér 2010 – 0,00 liter

Vörös Cuvée 2009 – 0,75 liter.

Vörös Cuvée 2010 – 0,0 liter

Oportó Rozé 2009 – 1,5 liter.

Merlot Siller 2009 – 0,75 liter.

Merlot Siller 2010 – 0,0 liter

Fehér Cuvée 2010 – 0,0 liter

Kékfrankos Rozé 2010 – 0,0 liter

Cabernet Rozé 2010 – 0,0 liter

Kékfrankos Vörös 2010 – 0,75 liter.

Kékfrankos Rozé 2009 – 0,75 liter.

Cabernet Vörös 2010 – 0,75 liter.

Chardonnay Fehér 2010 – 5,0 liter.

Zalagyöngye Fehér 2010 – 5,0 liter.

Rizlingszilváni Fehér 2010 – 0,75 liter.

Összesen: 41,50




Gyümölcsborok készlet csökkenése:


Almabor – 0,0 liter

Összesen: 0,0 liter


2011. február 27., vasárnap

Népi hiedelmek XXI.



Népi hiedelmek

XXI.


Böjtelő.



A farsang utolsó három vasárnapja (dominica carnis privii, dominica privii), illetőleg a közbeeső harmadfél hét a régi egyházi kifejezés szerint, amelyet azonban templomi és kalendáriumi dolgokban jártasabb öregek is még ismernek: a böjtelő, böjti előkészület időszaka (Vorfastenzeit) volt. Ez leginkább februárra esik, innen a hónap régi elnevezése: bőjt elé hava,böjtelő, majd – már itt jegyezve meg – márciusnak böjt más (második) hava, másként, ritka főnévként böjtmás. egyszerűen

A böjtelő első vasárnapja a hetvenedvasárnap (Septuagesima),* régiesen hetvenedik vasárnap, kódexeinkben kilencben hagyó vasárnap, kilenchagyó vasárnap. Középkori okleveleink keltezésében miséje lépcsőimádságának szavai nyomán Circumdederunt-vasárnap. Az elnevezés megértéséhez tudnunk kell, hogy a húsvéti, illetőleg nagybőjti előkészület a keleti egyházban manapság is már hetven nappal a Feltámadás előtt elkezdődik.

Itt a farizeus és vámos vasárnapja néven emlegetik az előírt evangéliumi szakasz nyomán. A pap már violába, a bűnbánat színébe öltözik, a miséből elmarad a Glória és Alleluja. A Lányi-kódex szerint: kilenchagyó, mikor az Alleluját el kell hagyni. A középkorban most volt hatásos szertartással az Alleluja búcsúztatása, amelynek tehát a mi egykori liturgiánkban is vannak nyomai. Így az egri Ordinarius (1509) szerint az ünnep szombatján antiphona ad vesperas. Alleluia, alleluia, alleluia... Similiter ad singulos psalmos dicuntur tria Alleluia.* Kezdődik a nagyböjt, a töredelem ideje.

Lehetséges, hogy ennek az elenyészett szertartásnak halvány emlékezetét őrzik a sokácok, amikor máig azt mondják, hogy a nagyböjt egészen allelujáig tart, vagyis amíg húsvétkor ismét föl nem hangzik a templomban az alleluja.

A hetvenedvasárnapra következő szerda a Lányi-kódexben: kilenchagyó való szeredán.

A hajdani pálos kolostora nyomán sok régi szakrális hagyományt őrző Hangony idősebb népe még a századfordulón is már hetvenedvasárnap elkezdte az enyhébb böjtölést.

Székesfehérvár-Felsőváros szőlősgazdái, szőlőművesei a Sebestyén-templomban még pár évtizeddel ezelőtt is társulati misét tartottak, minthogy a vasárnap evangéliuma (Máté 20, 1–16) szőlőművesekről szól.

Második hatvanadvasárnap (Sexagesima), Beythe Istvánnál hatvanadik vasárnaphétben hagyó vasárnap, héthagyóvasárnap, Gyöngyöspatán kövérvasárnap. (1584). Az Érdy-kódexben

Görögkatolikusainknál más böjti hagyományaik folytán ez a húshagyóvasárnap.

A mise evangéliuma (Lukács 8, 4–15) a magvetőről szól. Ezért Székesfehérvárott a felsővárosiak gazdák vasárnapja néven tartják számon, mert a városrész földműves polgárai munkájuknak áldásáért, jó termésért régebben közösségi misét mondattak.

A Zoborvidéken: talalajvasárnap, tananajvasárnap.* Szakrális képzetköre nincs, játékos farsangi hangulat jellemzi.