Köszöntés

Istenhozta virtuális oldalamon! Vegyen részt a valóságban is egy rendhagyó barangoláson a borok, a pálinkák, a likőrök világában! Minden pénteken este pálinka kóstolói tréninget tartok, várom a jelentkezéseket. Ha tetszett, amit itt látott, keressen fel e-mailban: willhar@citromail.hu, vagy telefonon: 06-70/3387-165 Immár a Facebookon is elérhetők vagyunk a https://www.facebook.com/Muthpince oldalon. Jelöljenek ismerősnek bátran.

2011. március 19., szombat

Népi hiedelmek XXXV.


Népi hiedelmek

XXXV.


Március 19.


József, a názáreti ács, Mária jegyese, a gyermek Jézus gondviselője.


A középkorban József még nem részesült abban a nagy tiszteletben, amely később, így napjainkban is osztályrészül jutott neki. Ennek több oka van. A karácsony ünnepe és hagyományvilága elsősorban Máriát és Fiát veszi körül nagy hódolattal. Az alázatos József meghúzódik a betlehemi istálló homályában. Az Egyház attól tartott, hogy József misztériumát az egyszerűbb hívek félreértik. Kizárólag az ő személyét magasztaló ábrázolások a középkor szakrális művészetéből szinte teljesen hiányzanak. A mi magyar kódexeink is nagyon sommásan emlékeznek meg róla.

Egyéb szórványos kezdemények mellett, elsősorban a franciskánizmus munkálkodik József tiszteletének fölvirágoztatásán. IV. Sixtus, aki a ferencrendből jutott a pápai székbe, a szent nevenapját hivatalosan elismert ünneppé avatja (1479). A pápai jóváhagyás után más rendek is résztvesznek a József-kultusz kiteljesítésében. Terjesztésében talán a kármelitáknak, különösen Nagy Szent Teréznek érdemei a legmaradandóbbak.*

Spanyol, illetőleg kármelita kapcsolataik révén az osztrák Habsburgok körében, a bécsi udvarban is meghonosodik a XVII. század folyamán József tisztelete. Így Lipót, amikor fiúgyermeke, tehát a trónörökös megszületése késett, reménységét Józsefbe vetette. Amikor megszületett, egészen szokatlanul őt választotta fiának névadó patrónusává. Ezzel máig virágzó névdivatot, névkultuszt teremtett Közép-Európában. A József-keresztnév először az arisztokrácia, majd a nép körében is elterjedt, és mai napig a legkedveltebbek közé tartozik.

Eleinte katolikusok kapták föl. Így érthető, hogy a szlavóniai Kórógy reformátusai a bevándorolt katolikus falubelieket tréfásan Jóska bácsi néven emlegetik.*

Lipót Szent József oltalmába ajánlotta egész birodalmát és a Habsburg-ház patrónusává választotta (1675). Később Bécs (1683), majd Buda (1686), illetőleg hazánk felszabadulását részben József mennyei közbenjárásának tulajdonította. A kapucinus Marco d'Aviano dárdahegyén magasra emeli Szent József képét. Ezzel lelkesíti Budán a döntő támadásra induló katonákat. Az uralkodó ezért arra kérte a pápát, hogy Mária és József eljegyzésének ünnepét egész birodalma megülhesse. Szent XI. Ince ezt meg is engedte. Erről Mária mennyegzőjénél már bővebben is szóltunk.

Az udvari József-kultusz elnépiesedésének jellemző állomása, illetőleg megnyilatkozása az ikervári köszöntő, amelyet még századunk elején is megültek. A falu hajdani földesura Batthyány József, a múlt század elején itteni jobbágyainak ajándékozta a Zsidakő legelőt. Egyetlen kikötése volt: Szent József szobra előtt, de kint a mezőn is minden József-napon, az ő emlékezetére józsefpohár néven áldomást igyanak. Ha a falu elöljárósága ezt elhagyja, a legelő adományozási joga megszünik.

József napját az idősebb szegedi parasztnép félünnepnek tekinti: „Szent József odakint a tanyán – írja* Tömörkény István – igen nagy tiszteletben van. Ez nem megy ugyan valami lármásan, de azért megvan a lelkekben. A kalendáriumban nincsen a nevenapja piros betűkkel írva, azonban annak tartatik. Nincsen ember, aki ezen a napon dologba állana. József napján a földet szerszámmal durkálni nem szabad. Ilyenkor csönd van és ünnep. A tanyák csöndesek, csak délután felé hallatszik erről-arról a gyermekek éneke. Szent Józsefet így éri minden nevenapján a tisztelet. Szobrot, vagy ilyesmit azonban nem állítanak neki.” Ezt a kultusz fiatalsága magyarázza.

Mióta József az Egyház és a válságba jutott család, továbbá a szórványossá vált papi hivatás patrónusa lett, alig van templom, amelyben legalább szobrával ne találkoznánk. Ezeket rendszerint társulatok állították. A szegedi Fogadalmi Templom Szent József-perselyébe dobják bele a hívek a papnevelés céljaira szánt alamizsnáikat.

Érthető, hogy József nálunk is elsősorban a famunkások védőszentje. Patrónusa volt az ácsok, asztalosok szegedi, aradi céhének. Hajdanában a koporsót is ők készítették. Ezért van a szegedi céhzászlóra (1829) két lebegő angyal között koporsó is hímezve. A kaposvári ácsok az ő ünnepén végezték húsvéti gyónásukat.* A vasvári iparosok a dominikánus templom Szent József képe előtt gyertyát gyújtottak, misét mondattak, felajánlást tettek.

Az egyház egyre virágzóbb József-kultuszának hatása, hogy külön napot, a hét szerdáját és a március hónapot szentelik az ő különös tiszteletére. Jámbor társulások, halálukra készülődő öregek bensőséges buzgósággal ülik meg. Kisteleki hiedelem szerint ha valaki József napján böjtöl elhunyt vérrokona lelkiüdvéért, az azonnal megszabadul, és még aznap jelt ad. Enni nem szabad, csak vizet inni, és szüntelenül imádkozni.

Az orális jámborság sajátos hajtása a Szent József olvasója, amelynek terjesztésén a híres jászladányi szentember: Orosz István is buzgolkodott. Ez az olvasó 60 szemből áll, ama hatvan évnek tiszteletére, melyet a jámbor hagyomány szerint József ezen a földön eltöltött. A szemek fehérek és kékek, 15 táblából állanak: egy fehér nagyobb és három kisebb kék szem tesz ki egy-egy táblát. A fehér szemek jelentik József tisztaságát, a kékek pedig mennyei boldogságát. Minden fehér szemre az Üdvözlégyet végzik, éspedig sorban, a rendes olvasó 15 titkából egyet-egyet belefoglalnak.

Számos katolikus vidékünkön József napja tavaszkezdetnek számít. Kalendáriumi eredetű verses sentencia József kedvessége: jó év kezessége (Szeged, Bókaháza).* Akadnak Szegeden, akik télidőben nem iparkodnak házuk előtt és udvarukban a hó eltakarításával. Ha valaki szemükre veti, tréfásan így védekeznek nem vergődök vele, majd mögfogadom Szent Józsefot, majd elhordja ő. Tanyaiak szerint a cigány is azt mondja: Szent József után, ha pörölyvassal ütögetik is a földbe a füvet, akkor is előbújik.

Az „aszú istáp megverágozásából” sarjadt kis-kárpáti szlovák hagyomány: a mezőnjárók iparkodnak, hogy e napon a kikeletnek bármi csekélyke jelével, hacsak egy virágzó mogyoróbarkával is térjenek hajlékukba. Ezt meg is őrzik.*

A múlt század első felében Szent György mellett sok szegedi csikós, csordás, gulyás már ezen a napon megkezdte a szolgálotot. Göcsej egyes faluiban a marhát most eresztik ki először a legelőre, de igazában és állandóan csak Szent György táján.

Az ország sok vidékén, így vendjeink* körében, a palóc Szentsimonban ezen a napon eresztik ki először a méhrajokat. A méhek középkori hiedelem szerint szűzies életet élnek. Ezért öntötték viaszból és nem faggyúból a gyertyát, Krisztus jelképét is. Nyilván nem véletlen, hogy a rajeresztés éppen a tiszta József ünnepén történik.

Algyőn a méhtartó gazda e szavakkal most ereszti ki méheit: Atya, Fiú, Szentlélök Isten nevibe induljatok, rakodjatok, mindön mézet behordjatok! Göcsejben a gazda e napon nem megy el hazulról, hogy méhei rajzáskor visszajöjjenek.*

Régi egri regula a szőlőnyitás idején: Szent Józsefkor nyissad, ha vízben áll is a lábad.

A somlóvidéken Szent József vesszeje (Gladiolus communis) néven ismert fű sárgaliliom levelével összemorzsolva sebre jó.*

A három jeles nap közül szokásokban és hiedelmekben a leggazdagabb József napja. A bukovinai magyarok körében ez a nap ünnep volt, a tavasz első napjának ünnepe, munkatilalommal. Szlavóniában úgy tartották, hogy József-napkor mindenkinek meg kell fürdenie és tiszta fehérneműt vennie. Dunaszerdahelyen József napja az iparosok ünnepe volt. Céhes zászlóikkal vonultak a templomba.

A hagyomány szerint a madarak megszólalnak ezen a napon, mert „Szent József kiosztotta nekik a sipot” (Marczell 1985: 40). Időjárás- és termésjóslás is fűződik József napjához, sőt haláljóslás. Az Alföldön úgy vélik, ha szivárvány látható, a széles sárga sáv jó búzatermést, a széles piros sáv bő bortermést ígér. Az Ipoly menti falvakban a József-napi rossz idő sok halottat jelent abban az esztendőben. A Mura-vidéken úgy mondják: „amilyen az idő József-napkor, olyan lesz Péter Pálkor és szénahordáskor” (Penavin 1983: 115).

Göcsejben József-napkor hajtották ki először a marhákat a legelőre. Másutt általában Szent György-nap volt a hagyományosan megszabott ideje. Göcsejben, ha az időjárás még nem kedvezett, akkor is kihajtották az állatokat ezen a napon, és csak később kezdték el a rendszeres legeltetést. József-nap a méhek kieresztésének is megszabott ideje. Algyőn a gazda a következő szavak kíséretében eresztette ki a méheket: „Atya, Fiú, Szentlélök Isten nevibe induljatok, rakodjatok, mindön mézet behordjatok!” (Bálint S. 1980b: 256). Medvesalján azt tartották, hogy József-napkor kell elkezdeni a szántást, mert akkor jó termés várható.

József-nap is a kedvelt névünnepek közé tartozik. A Drávaszögben az ünnepelteket a pincéjükben keresik fel, és ott folyik a névnapozás. A József-napi köszöntők közül egy rövid változatot idézünk Várdarócról:

József a neved napján a boroskancsót érd el,

Amig a halál a torkodra nem térdel!

Ezen a napon érkeznek a fecskék, s ilyenkor mondogatták a gyerekek: „Fecskét látok, szeplőt hányok!” Az Ipoly menti falvakban úgy emlékeznek, hogy József-naptól már mezítláb jártak a gyerekek.

Mostan én is tettem kezemet pennára:

Szép verseket írni Szent József napjára.

De ekkor óhajtám: vidám hajnalára

Áldást mondok neki vigadozására.

Ma van ím az a nap, hogy szíved örüljön,

Búba merült napod újra kiderüljön.

Kívánságom József az Isten éltessen,

Végre a mennyekben megdicsőíttessen!

Élj számos esztendőt, szépen tündöklőket,

Kik hozzád tartoznak, Uram, tartsd meg őket!

Szívemből kívánom.

Ültetés. A krumplit József-nap viliáján kell vetni, hogy korán, és sok teremjen. Sárgarépavetésekor nagyokat léptek, hogy hosszú, nagy

répák nőjenek. Uborkát, tököt is akkor vetettek, „amikor hetivásárról jön a nép”, azaz amikor sokan járnak arra, akkor sok terem belőle. A bő termés érdekében virágzáskor szakítottak e növények virágjából, az útra szórták, hogy sokasodjon, sokan menjenek át rajta (Gaál 1914, 129)


József napja után már kalapáccsal sem lehet visszaverni a füvet a földbe, mondják Szamosháton. Ma tilos kölcsönt adni, igen zárt nap a földművelőknek, az ácsoknak, és a méhesgazdáknak. Ha ma jég verné a határt, akkor a borosgazdák örvendeznének, mivel igen jó bortermést jósolna nekik a kalendárium. Alkalmas nap a fokhagyma a krumpli és a kapor ültetésére.


De ezidőtájt várták vissza a gólyákat is, amelyek tollazatának tisztaságából jósoltak. Ha tiszta fehér volt a tolluk színe, akkor szűk esztendő várt rájuk, viszont, ha koszos volt, akkor bő termésre számíthattak.

József napját a tavasz első igazi napjának tartották, s ha szivárvány tűnt föl az égen vagy csak derüs volt az ég, biztosra vették, hogy bővében lesznek kenyérnek és bornak, hogy jó évnek néznek elébe. Sőt, József napja a népi megfigyelés szerint az aratás első napjával rokonságot mutatott, mert „Amilyen az idő József napkor, olyan lesz Péter Pálkor és szénahordáskor”. Akinek méhese volt, babonásan vigyázott arra is, hogy e nap előtt bármit ki ne adjon tulajdonából, mert azzal elveszíti a méhei hasznát.


2011. március 18., péntek

Népi hiedelmek XXXIV.


Népi hiedelmek

XXXIV.


Március 18.


Végre beköszöntött a tavasz, az új élet kezdete. A népi kalendáriumok szerint március a legmozgalmasabb hónap, pontosabban március közepe. Hivatalosan is vége a télnek. A paraszti udvarokban megszaporodik a munka, a teendő, úgy a szántó-vető emberek körében, mint az állattartó gazdák udvaraiban, vagy a kertészettel foglalkozok körében. Az egész magyar nyelvterületen közismert időjárási regula: „Sándor, József, Benedek, zsákban hozzák a meleget!” Sándor napját a bukovinai magyarok a zab és árpa, Jászdózsán a fehér bab vetőnapjának tartották, hogy jobb legyen a termés. Nem feledkezhetünk meg az e napi névnapköszöntőkről. Kopácson például az alábbi köszöntőket mondták:

Engedje az isten, hogy sok Sándor napját

Megérjünk erőben, egészségben.

- Sándor, József, Benedek zsákban hozza a meleget.
Ám ha üres ez a zsák, nem kapod csak a harmadát
- Ha Sándor napján szép az idő, jó termés várható.
- Egyes kutatók szerint egy régi római hiedelem cseng vissza a szólásban. Tudniillik a rómaiak hite szerint Aeolus, a szelek atyja bőrzsákba zárva tartotta a szeleket. Ha kiszabadultak, a hajók a tengeren felborultak, az emberek elpusztultak.

Rigmusok, köszöntők:

Sándor napja ma vagyon,
Átbillegtem a fagyon.
Ha jegy garast annátok,
Tudom mennem bánnátok.
Ha mehhaltok jaó jártok,
Rám marad a vagyontok.
Szivemből kivánom!

Isten éltessen sokáig,
A füled érjen bokádig.

2011. március 17., csütörtök

Népi hiedelmek XXXIII.


Népi hiedelmek

XXXIII.


Március 17.



Gertrud Pipin, frank udvarnagy lánya, Nivelles* apátasszonya (626–659), a Rajnavidék román középkorának egyik legtiszteltebb női szentje. Orsóval, rokkával, apáti pásztorbotján szaladozó egérrel szokták ábrázolni. A legenda szerint a szövögető apácát egér alakjában az ördög kísértette, Gertrud azonban imádságával elűzte magától. Tisztelete különösen Lüttich, Köln, Utrecht egyházmegyéiben virágzott.

Gertrud kultusza szerteágazó. Így halottak, utasok védőszentjeként tisztelték, könyörögtek hozzá betegség, járvány, egérpusztítás ellen. További kalendáriumi hatásra – koratavaszra eső nevenapja miatt – jó időjárásért, a kertimunka, zsendülő vetés istápolásáért. Hajdanában ismeretes volt a tiszteletére ivott áldomás (Gertrudenminne) is.

Nagyon valószínű, hogy a középkori Magyarországon legalább a szepesi és erdélyi szászok tisztelték. Ennek egyetlen emléke Gürteln erdélyi szász falu középkori Gertrud-titulusa,* amely nyilvánvalóan még a rajnavidéki régi hazát idézi.

A Gertrud-kultusz a XVIII. században bevándorolt hazai németség körében ismét fölbukkan. Budaörsi hagyomány szerint* most kell a kertimunkához hozzáfogni, napja körül legjobb káposztát palántálni. Ez az asszonyi regula Máriakéménden is.

Gertrud még századunk elején is fogadalmi napja volt Bodolya baranyai német községnek, és egész fáréjának, vagyis plébániakörzetének, így Magyarhertelend, Egyházkér, Barátúr faluknak is.*


2011. március 16., szerda

Bor analitika



Bor alkohol tartalom szerint:


Gyenge bor: 8,0 – 9,9 V/V %

Könnyű bor: 10,0 – 11,4 V/V %

Mérsékelt bor: 11,5 - 12,4 V/V %

Tüzes bor: 12,5 – 13,4 V/V %

Erős bor 13,5 – 14,9 V/V %

Égető bor: 15,0 – feletti V/V %



Bor extrakt tartalom szerint:


Üres bor: 15,0 – 16,5 g/l

Vékony bor: 16,6 – 20,0 g/l

Tartalmas bor: 20,1 – 25,0 g/l

Telt bor: 25,1 – 30,0 g/l

Testes bor: 30,1 – 35,0 g/l

Igen testes bor: 35,1 – feletti g/l



Bor redukáló cukor tartalom szerint:


Nagyon száraz: 0,0 – 2,0 g/l

Száraz: 2,1 – 4,0 g/l

Félszáraz: 4,1 - 12,0 g/l

Nyalós: 12,1 – 20,0 g/l

Édeskés: 20,1 – 30,0 g/l

Félédes: 30,1 – 50,0 g/l

Édes: 50,1 – 80,0 g/l

Nagyon édes: 80,1 – 120,0 g/l

Likőr édes: 120,1 – 200 g/l

Esszencia: 200,1 – feletti g/l



Bor titrálható savtartalom szerint:


Száraz és félszáraz bor esetén.


Sav szegény: 0,0 – 4,5 g/l

Lapos: 4,6 – 5,7 g/l

Lágy: 5,8 – 6,6 g/l

Üdítő: 6,7 – 7,3 g/l

Savanykás: 7,4 – 8,0 g/l

Kemény: 8,1 – 8,8 g/l

Éles: 8,9 – 9,9 g/l

Metsző: 10,0 – 10,6 g/l

Vad savanyú: 10,7 – 11,3 g/l

Fogvásító: 11,4 – feletti g/l


Félédes bor esetén.


Lapos: 4,5 – 5,7 g/l

Lágy: 5,8 – 6,6 g/l

Üdítő: 6,7 – 7,7 g/l

Savas: 7,8 – 8,5 g/l

Kemény: 8,6 – 9,6 g/l

Éles: 9,7 – feletti g/l


Édes bor esetén.


Émelyítő: 0,0 – 5,0 g/l

Lapos: 5,1 – 6,2 g/l

Lágy: 6,3 – 7,7 g/l

Üdítő: 7,8 – 9,2 g/l

Savas: 9,3 – 10,0 g/l

Kemény: 10,1 – feletti g/l



Bor ideális kénessavtartalom:


  • Kemény, száraz fehérborok és vörösborok 15-20 mg/l.
  • Lágy, száraz fehérborok 20-30 mg/l.
  • Kemény fehérborok maradék-cukorral 30-40 mg/l.
  • Lágy fehérborok maradék-cukorral 40-50 mg/l .

Bor illósav az ecetsavban:


Aszú bor: 2,0 g/l - ig

Fehér és Rozé bor: 0,8 – 1,0 g/l - ig

Siller és Vörös bor: 1,2 – 1,4 g/l – ig



Bor glicerin tartalom szerint:


Ideális: 6,0 – 10,0 g/l


2011. március 15., kedd

Palackozott borok készlete



Palackozott borok készlet nyilvántartása
2011. március 15.


2008-as vörös cuvée - 11 db palack
2009-es kékfrankos rozé - 18 db palack bronz érmes
2009-es vörös cuvée - 61 db palack bronz érmes
2009-es merlot siller - 73 db palack ezüst érmes
2009-es oportó rozé - 57 db palack
2009-es királyleányka fehér - 96 db palack bronzérmes
2009-es bikavér vörös - 97 db palack bronzérmes
2009-es szürkebarát rozé - 27 db palack
------------------------------------------------------------------------------
mindösszesen: 440 db palack



2011. március 14., hétfő

Népi hiedelmek XXXII.


Népi hiedelmek

XXXII.


Március idusa


Rómában az ősidőkben az év kezdő hónapja volt, megfelelően a mediterráneumban elterjedt tavaszi - napéjegyenlőségi - évkezdési szokásnak. Az ősi Róma a tavasz-újévet március Idusán, holdtöltekor ünnepelte. Március 14-én kergették ki a városból az elmúlt évet jelképező, agg Mamurius Veturiust (vö. "télkiverés", "télkihordás"), és másnap köszöntötték az év megújulásának istennőjét, Perenna "anyát". Anna Perenna ünnepe később amolyan "marciális" jellegű tavaszköszöntő népünnepéllyé vált.

Március 10-én a negyven vértanúra (Negyven Szentekre) emlékezik a katolikus egyház. A legenda szerint, a pogány Licinius uralkodása alatt 320-ban, Szebaszte városában a jeges vízbe vetve ezen a napon szenvedett negyven római keresztény katona vértanúhalált. Régi hagyomány, hogy az e napon elfogyasztott étkeknek valamilyen formában tartalmaznia kell a negyvenes számot, például 40 rétegű leveles sütemény, 40 féle növényt vagy magot tartalmazó menü, vagy negyven palacsinta kerül az ünnepi asztalra.
Ugyanezen a napon, vagyis tíz nappal a hagyományos perzsa Újév (NoRuz) elott, március 10-én kezdodik a Zoroszter-hívo párszi közösségek Farvardigan (vagy Mukhtad) ünnepsége, mellyel az emberek az őseiknek, a halottaiknak tisztelegnek. A régi időkben felszentelt ételeket ajánlottak fel a halott lelkeknek, és sokan ma is úgy tartják, hogy a halottak jelen vannak, s visszatérnek ebben az időben. A NoRuz-t megelőző időszak egyúttal az elmélkedés, az önvizsgálat, a múltban elkövetett rossz cselekedetek megbánásának ideje is. A Farvardigan során a hívők összegyűlnek a tűztemplomokban, és imákat mondanak a holt lelkekért. Az imádság után a családok a templomi tűznél helyet foglaló pap irányításával egyedi rituálé keretében gyümölcsöt, virágokat, füstölőket, faágat és pénzt ajánlanak fel. Mukhtad utolsó napját (Pateti) az Újévi vígasságot megelőző bűnbánásnak szentelik.


2011. március 13., vasárnap

Rigóvári Rizlingszilváni 2010. - 2.



MINERÁG KFT.

Vizsgálati jegyzőkönyv


Munkaszám: 442/2011
Laborsorszám: 648/2011


Minta neve: Rizlingszilváni 2010.
Megrendelő: Muth József
7149. Báta, Fő u. 36.
Mintavevő: Muth József
mintavétel ideje: 2011. február 23.
érkezés ideje: 2011. február 24.
vizsgálat ideje: 2011. február 28.



Vizsgálat megnevezése Eredmény

Alkohol 12,41 V/V %
Titrálható sav 6,2 g/l
Szabad kénsav 4 mg/l
Redukáló cukor 0,3 g/l
Illósav ecetsavban 0,36 g/l




Dr. Bakóné Dr. Kováts-Szabó Katalin
laboratoriumvezető